Pharfar ta’r musikbranchen bagfra’ – Yepha

Jeppe B. Wahlstrøm aka. Yepha fortæller om vejen ind i musikbranchen, diverse samarbejder, bagsiden af berømmelsen og hvordan han har arbejdet med sig selv og de udfordringer, han har stået overfor. Produceret af MentalVoice. Musik af Steven Mahona og Martin Krogh. Støttet af DMF og KODA kultur.

Lyt Lyt

Yephas succes var ved at æde den kreative proces

Når man først har prøvet at flyve højt på succes, så er det rigtig svært at lande igen. Det har Jeppe B. Wahlstrøm, bedre kendt som Yepha, oplevet på egen krop, og han har brugt lang tid på at finde ud af, hvordan man håndterer succesen. Også når den udebliver.

Af RAKKERPAK PRODUCTIONS

– Ræk ud til folk. Få hjælp. Del dine idéer med folk, lad være med at være for “det er mit”-agtig.

Det er noget af det, sanger og rapper Jeppe “Yepha” Bruun Wahlstrøm har lært, siden han for over 20 år siden begav sig ud på sin musikalske rejse, der har ført ham ind på nogle af landets største scener. Han brød sammen med UFO (Kristian Humaidan) igennem i 2003 med singlen “Hver Dag”, og de hittede senere med blandt andet “Op Med Håret”. Da UFO Yepha-projektet blev sat på hold i 2009, fik Yepha kæmpe succes som feature på Morten Hampenbergs klub-banger “Skub Til Taget”. 

Men når der er højt at flyve, er der også rigtig langt at falde, og det kan være svært at håndtere sine egne forventninger til succes. I sidste ende kan det ødelægge glæden ved det, der startede det hele: Musikken.   

– Jeg er der, hvor jeg efter nogle år er kommet frem til igen at have lyst til at lave noget musik med den rigtige følelse og som også har været sjovt at lave. Der har lige været tre år, hvor jeg ikke har haft energien til det. Men nu har jeg noget nyt klar.

Det fortæller Yepha i podcasten ‘Pharfar ta’r musikbranchen bagfra’, der handler om bagsiderne af musikerlivet. 

Høj på succes

– Når man får noget opmærksomhed, så bygger man et ego omkring sig selv og en identitet. Man bliver mødt af mange folk, som giver den op for én og skubber én i en fed retning. Men egoet kan godt tage over, og det tror jeg, jeg oplevede dengang. Så tror man lidt, man kan det hele.

Det er nemt at tænke, at man har “made it”, når man har fået at hit. At målet er nået, drømmen gået i opfyldelse. Men sådan hænger det ikke helt sammen, mener Yepha.

– Der går ikke særlig lang tid fra et nummer har fået sin hype til, at man skal gøre det igen, hvis man vil være med.

Den konstante higen efter det “drug”, som succesen er, ødelagde faktisk den kreative proces fuldstændig. Yepha brugte tre år i sit studie på at lave en masse ting, som aldrig blev til noget. Han var så opsat på at lave præcis den musik, folk ville have, at den mindste kritik fik ham til at klodse bremsen.  

– Hvis der var nogen, der ikke helt kunne lide det, så lavede jeg det bare ikke færdigt. 

Jeg bremsede mig selv fuldstændig. Jeg kunne slet ikke lave musik, jeg kunne slet ikke finde glæden ved at lave noget kreativt.

Nyt mindset

Da nu 38-årige Yepha fyldte 30, begyndte han at gå op i skuespil, og han søgte senere ind på både Skuespillerskolen og Rytmisk Musikkonservatorium. Han kom ind på det sidste og var faktisk en smule betænkelig ved at starte. Den mere omfavnende energi hos skuespillerne tiltalte ham mere. 

Han besluttede sig dog for at give konservatoriet en chance og tage det én dag ad gangen, og det skulle vise sig at være en god beslutning. Undervejs fik han nemlig tilknyttet en coach, som har haft stor betydning for Yephas udvikling. 

– Det er ham, der har flippet mit mindset til, hvor jeg føler, jeg er nu. Jeg ved udmærket godt, at det går op og ned hele tiden, men på en eller anden måde har jeg fået switchet det til at kunne “cope” med det nu. Fordi jeg har fået hjælp af nogen.

Yepha siger selv, at han ville lyve, hvis han sagde, at han ikke stadig drømmer om at lave hits. Men hans succesparameter har ændret sig.

– Nu er mit drive at kunne gå ind i studiet og have den vildeste session og lave noget fedt og være i det, fordi jeg netop oplevede ikke at kunne det i mange år. Så det har været det, der har været det største succeskriterie: At nå frem til at kunne lave noget musik, som jeg var stolt af, samtidig med at det var en fed proces.

Han har også lært at sætte pris på alt det, han allerede har lavet. På et tidspunkt kunne han næsten blive helt fornærmet, hvis nogen kom op til ham og sagde, at UFO Yepha var mega fedt, men ikke nævnte hans nye ting. – Jeg har lært nu virkelig at være stolt af det, jeg har gjort, og kunne mærke, at fuck vi gjorde nogle vilde ting dengang. 

Hele samtalen med Yepha kan findes på din foretrukne podcastplatform. Søg blot efter ‘Pharfar ta’r musikbranchen bagfra’ eller RAKKERPAK ORIGINALER.